De kleine Friese klompen

De kleine Friese klompjes staan bij de achterdeur. Ik zie een keurige boerderij en ontmoet een jong ondernemersstel. Al snel merk ik dat dit hardwerkende mensen zijn die met veel Passie over hun werk vertellen en trots zijn op hun koeien. De man vertelt dat hij de 3e generatie is op deze plek. De vrouw heeft naast haar werk op de boerderij ook een goede baan in loondienst. Dan vertellen ze dat ze een brief van de bank hebben gekregen dat de financiering is opgezegd. Ze hebben geen achterstanden in de betaling van hun rente, aflossing of belasting. De rente is recent verhoogd naar 8%. De aflossing is hetzelfde gebleven. Een gesprek hebben ze vaak aangevraagd, soms kwam er iemand maar vaak niet. Ze voelen zich machteloos. Aangezien ze 3 jr geleden het bedrijf hebben overgenomen hangt bij het stoppen, ook fiscale regelingen ´boven het hoofd´ wat heel veel geld gaat kosten. ´Stop er maar mee´ werd er gezegd;´er is genoeg ander werk.’

Ik vraag wat ze willen. Deze mensen hebben goed nagedacht over hun toekomst, kansen en risico’s in kaart gebracht, met naasten gesprekken gevoerd, ratio/emotie afgewogen. Ze spreken volmondig uit dat ze willen dat hun kleine mannen mee blijven gaan naar de stal. Ze willen iedere ochtend wakker worden met het zicht op hun land. Dat de boerderij een ‘prima maar geen riant’ loon bied vinden ze prima, het geluk zit ook in andere zaken. Ze zijn reëel. De vrouw heeft een goed salaris, het gezin is gelukkig, ze kunnen elke maand sparen maar snakken naar financiële rust en continuïteit, geen dwang en een heel klein beetje waardering. Via hun accountant kom ik met ze in contact. Samen komen we tot de conclusie dat er toch een mogelijkheid moet zijn om de boerderij te laten voortbestaan. We gaan aan de slag en vinden een partij die meedenkt en hen die financiële rust geeft. Deze week zijn we bij de notaris geweest. Er wordt gehuild, wat een opluchting. De boer kijkt me aan en zegt: ‘We gaan ervoor Christina, we willen boer blijven, dat zit in ons hart en we zijn zo enorm blij dat we financiële rust krijgen. Heb je visitekaartjes, ik deel ze uit maar je moet zelf meer vertellen wat je doet.’ Ik vertrek via de achterdeur en zie de kleine Friese klompjes staan. Prachtig, hier doen we het voor. Die jongens kunnen de komende jaren nog vaak met heit mee ´naar achteren´, spelen in het land en slootje springen.

Wil jij ook weten wat Siljan voor je kan betekenen? Neem contact met ons op 06-1197 38 36.

Ps dit is niet bedoeld als een ‘anti-bank anekdote’. Ik heb ook positieve ervaringen met banken en in eerdere posts geschreven over (hun) mooie oplossingen voor bepaalde groeiende bedrijven. De praktijk toont ook dat in een aantal sectoren (zoals de agrarische) bovenstaande veel voorkomt. Het doel van deze post is om inzicht te geven in wat er op een boerderij leeft, dat er vaak wèl financiële oplossingen zijn en ieder (boeren)gezin/ondernemer die we kunnen helpen waardevol is. Een positieve insteek.